Seccions

Coneixement 

Banc de coneixement

Banc de Coneixement Empresarial



- Enrere
Damià Garcia | tutor de Start-up Catalonia

Damià Garcia: "En el sector Internet, no creïs una empresa fins que no tinguis clar com monetitzaràs"

Entrevista
Font: ACCIÓ
16-12-2015
927 visites
Té experiència i ha participat en la creació i el desenvolupament de plataformes B2C i B2B, ha desenvolupat aplicacions tecnològiques en el sector d'e-wellness i e-health i ha dirigit i fundat diverses empreses en l'àmbit tecnològic i les comunicacions.
Start-Up Catalonia és el soci de creixement de les start-ups catalanes. Et proposa l'acompanyament expert en les primeres etapes de vida amb un equip d'experts (emprenedors d'èxit, assessors especialitzats, mentors) i amb la intenció d'afavorir i fer créixer les start-ups seleccionades a través de dos plans: el Pla Embarca i el Pla Esprint.

Damià Garcia

Damià Garcia, tutor de Start-up Catalonia

Les start-ups estan de moda, si bé podem llegir diferents definicions al respecte. Per tu, què és una start-up?

Una start-up és la posada en marxa d’una idea de negoci amb un potencial de creixement molt gran a curt termini per part d’un equip d’emprenedors. Aquests idealment vénen de diferents àmbits: un equip format per algú del sector tecnològic, de les finances o l'administració i de les vendes o del màrqueting.


Així, doncs, entens que la tecnologia hi ha de ser?


La gran majoria de les start-ups tenen un fort component tecnològic. El que sempre s'ha de tenir present és una idea trencadora (disruptiva), una mena de desig de voler canviar el món. En un sentit ampli, també podríem parlar de la presència d’algun element productiu diferencial, d’una innovació que aporti un avantatge competitiu i, com a tal, no hauria de ser necessàriament tecnològica.

 

La idea és la clau?

És essencial, sense això no tenim un punt de partida. Però cal analitzar si veritablement respon a una necessitat real, que ja existeixi un mercat (empreses o consumidors) que la tinguin i no estigui ben resolta en aquell moment.

 

I si és un concepte nou, 100% trencador? 

Ui, això és molt complicat. No aconsellaria arrencar un nou projecte el qual, partint d’una idea trencadora, es vulgui crear i educar un nou mercat sense disposar de capacitat financera suficient.

 

Com va fer Apple amb les tablets?

O com amb les begudes isotòniques. Això ho poden fer les empreses grans i amb diners.

 

La Internet de les coses també és per als gegants tecnològics o hi ha lloc per a les start-ups?

La Iot (per les seves sigles en anglès), com ara el big data, el block chain o la intel·ligència artificial són uns àmbits on trobem les majors oportunitats per a les start-ups en aquests moments. L’agilitat que cal per provar i desenvolupar nous projectes és el terreny òptim per arriscar i emprendre des de zero.

 

Has participat en força projectes propis. Quin és el principal aprenentatge que has obtingut?

 

La passió per fer el que creus i fer-ho amb excel·lència. Sentir que estàs ajudant a canviar les coses i dedicar-hi les hores que facin falta.

 

 Si hi ha passió però no hi ha experiència o coneixement del sector on entrem, ens en podem sortir?

Depèn del sector. En sectors molt tècnics com ara el farmacèutic, sí que caldrà una experiència i un coneixement profund del sector. Altres sectors permeten projectes amb només un coneixement de l'experiència o, fins i tot, simple intuïció.

 

En biologia es diu que les especies competents no han de competir. En el món empresarial, les empreses competents tampoc han de competir?

En el món empresarial qui hi participa sí que ha de competir, està muntat així. Quan entres al mercat, ocupes l’espai que un altre ocupava, millor o pitjor. Quan entres, treus un tros de mercat a algú altre. Per tant, cal veure què fan aquests. Fins i tot, encara que vagis a un mercat nou (oceà blau), la renda disponible dels clients és la que és. Per tant, indirectament també competeixes amb els destinataris dels diners dels teus clients.

 

Una start-up amb un model de negoci on es necessita una gran audiència per monetitzar i monetitzar per obtenir recursos per captar audiència, com ho fem?

Cal buscar un inversor amb capacitat. No hi ha cap altre truc. Si et vols autofinançar s’allarga massa el temps i la viabilitat es complica.

 

I, Si no tenim aquesta audiència, aquests inversors poden confiar en nosaltres?

És sorprenent, però els fets demostren que sí, que és possible perquè els inversors no inverteixen ni en la idea ni en el projecte, sinó en les persones que formen l’equip.

 

I què valoren de les persones?

La complementarietat de l’equip, si comparteixen visió i ambició, l’expertise dels membres que conformen l’equip. El compromís. Cada vegada es valora més que hi hagi alguna fallida prèvia si s’ha fet un aprenentatge positiu.

 

En alguna de les empreses que acompanyes, heu canviat elements del model de negoci. Pivotar és començar de zero?

No. Pivotes perquè ja hi ha quelcom i pivotes perquè ja hi ha un aprenentatge previ. Aprofitem elements que ja tenim, els repensem i reenfoquem en funció del que ens diu el mercat.

 

Finalment, algun consell per a una start-up que acaba d’arribar al mercat?

Molt obvi, però no sempre passa. Sobretot en el sector Internet, els hi diria que abans de posar en marxa el projecte, que tinguin clar el model de negoci i com monetitzaran, com generaran ingressos.

 

Som una empresa que estem a Internet i tenim clar això que comentes. Quin altre consell ens donaràs?

Tenir en compte que tots els productes, tots els negocis els hem de fer i dissenyar des de l'experiència de l’usuari. Dissenyar i oferir el millor possible adaptat a qui serà el client és prioritari a qualsevol altra qüestió tecnològica.

 

Les acceleradores estem de moda. Què consideres que n’han de poder treure les empreses que hi entren?

Sobretot, consolidar el seu model de negoci, eines per escalar-lo i vies per trobar finançament.

 

La teva puntuació
Mitjana (1 Vot)