Seccions

Coneixement 

Banc de coneixement

Banc de Coneixement Empresarial



- Enrere
Sebastián Vilaplana | Legend eBikes

"El motor elèctric ha de ser la revolució de l'ús de la bicicleta a les ciutats"

Entrevista
Font: ACCIÓ
26-10-2015
924 visites
Legend eBikes és una start-up que forma part del Pla Esprint de Start-Up Catalonia. Legend eBikes dissenya, fabrica i comercialitza bicicletes elèctriques amb un èmfasi especial al disseny i a la personalització.
Start-Up Catalonia és el soci de creixement de les start-ups catalanes. Et proposa l'acompanyament expert en les primeres etapes de vida amb un equip d'experts (emprenedors d'èxit, assessors especialitzats, mentors) i amb la intenció d'afavorir i fer créixer les start-ups seleccionades a través de dos plans: el Pla Embarca i el Pla Esprint.

Legend Ebikes

Legend eBikes

 

Una eBike! Com podem animar algú perquè la provi per primera vegada?

Nosaltres sempre diem que les bicicletes elèctriques són màquines de fer somriures, especialment per a la gent que les fa servir per primera vegada.

 

Els somriures apareixen perquè veuen que costa menys anar en bicicleta?

Els somriures apareixen perquè la persona no s’imagina què passarà. Les bicicletes elèctriques són com les convencionals. L’única diferència és que hi incorporem un sistema elèctric (el qual inclou un motor) que assisteix el ciclista. Aquest motor s’acciona amb el pedaleig, no amb un botó d’arrencada o un accelerador. Això ha de revolucionar l’ús de la bicicleta a les ciutats!

 

Feu només bicis urbanes?

La nostra gamma d’ebikes és fonamentalment urbana, encara que comptem amb un model de MTB elèctrica.

 

A Alemanya sembla que estan de moda. I a Catalunya? Què ho fa diferent? 

A Alemanya hi ha una cultura de bici urbana increïble. Per fer-nos una idea, partim de la base que a Espanya amb prou feines es venen 20.000 bicicletes elèctriques, i a Alemanya la xifra supera el mig milió d'unitats.
Catalunya té una tradició en esports de dues rodes envejable i, de fet, les vendes de bicicletes (en general) a Catalunya suposen més de la meitat de tot el que es ven a l'àmbit nacional.
No obstant això, la immensa majoria d’aquestes vendes són bicicletes esportives, i molt poques són bicicletes urbanes.

 

I per què vau apostar per Barcelona?

Perquè Barcelona és una ciutat que cada vegada s'assembla més a les grans capitals europees quant a mobilitat en dues rodes. Però, no ens enganyem, encara estem lluny de comptar amb una cultura de desplaçaments amb bicicleta com la que es pot trobar a Alemanya, Holanda, Dinamarca, Suècia, Regne Unit o Suïssa.

 

"La nostra força és la passió que posem en el nostre projecte"

Traslladar la seu a Barcelona ha estat una decisió estratègica?

Sens dubte. Barcelona és una ciutat molt cosmopolita; té port, aeroport internacional, està a un pas de França... Barcelona és una ciutat especial, una ciutat on passen coses...

 

Quin és el principal entrebanc a l’hora de vendre?

 

El poc nivell cultural que tenim de l’ús de la bicicleta urbana, els robatoris de les bicicletes i el nivell de renda de les persones. Diria que aquests són els principals entrebancs.

 

 Però el clima és molt més òptim que no pas el d'una ciutat alemanya, per exemple?

Cert, però allà, en canvi, un punt a favor que tenen és que els vianants i els conductors ja estan acostumats a conviure amb els ciclistes. Com deia abans, és un tema cultural i, per tant, suposa un entrebanc important, però que a poc a poc va minvant.

 

I quin és el principal repte pel que fa a gestionar l’empresa i fer-la créixer?

Seguir treballant moltíssim i aprendre de tots els nostres (molts) errors. La nostra força és la passió que posem en el nostre projecte, però també som conscients de les limitacions que tenim, per això creiem que l'única manera de millorar i créixer en aquest sentit és ser humils i realistes amb nosaltres mateixos.

 

Dintre del Pla Esprint de la Generalitat heu optat per Anglaterra com a mercat internacional per explorar. Per què?

Primer perquè és un mercat relativament “fàcil” per a nosaltres: és un país que coneixem, parlem el seu idioma, geogràficament està proper, pertany a la UE, etc. Segon, perquè és un dels pocs països de la UE que manté la seva pròpia divisa (lliura esterlina), i això fa que puguem oferir preus més competitius de cara a l'exportació.

 

Allà també es va molt en bici.

Una altra raó més, cert. De fet, les vendes de bicicletes elèctriques a Anglaterra han augmentat més d'un 70% l'últim any.

 

Com veieu l’evolució de la bici elèctrica en els propers 10 anys?

La tendència en els mercats on aquest producte és més madur, és que la bici elèctrica representa el 10% del total de les vendes de tot tipus de bicicletes. Això representaria tenir unes vendes de 100.000 unitats anuals!

 

I què et fa pensar què això passarà?

Donem resposta a un dels principals problemes dels nuclis urbans: la seva congestió. Això fa que la bicicleta estigui en auge. Tant de bo que arribi a ser un producte de masses: menys pol·lució per a la societat i la gent faria més exercici!

 

Si tinguéssiu 1 milió d’euros, a què els destinaríeu?

Queda lluny això, encara! (riu). Sense pensar-hi gaire diria: augmentar les partides d'R+D i màrqueting, ampliar el catàleg de productes, el capital humà...

 

Quina és l’empresa que més admires i per què?

Probablement sigui Tesla, perquè no sembla tenir com a objectiu primordial guanyar diners, sinó canviar el món...

 

De què parleu quan esteu de broma?

Estem de broma sempre (potser massa), però això ens ajuda a portar el dia a dia, ja que ser emprenedor és el més sacrificat dels treballs. La veritat és que som capaços de riure amb qualsevol cosa...

La teva puntuació
Mitjana (0 Vots)