Seccions

Coneixement 

Banc de coneixement

Banc de Coneixement Empresarial



- Enrere
Pol Hortal | tutor del Programa Start-up Catalonia

"Pensar en l'usuari i aplicar sentit comú, les claus per comunicar bé el teu producte"

Entrevista
Font: ACCIÓ
07-10-2015
869 visites
Pol Hortal és tutor de Start-up Catalonia i està especialitzat en Internet, Màrqueting i Estratègia de Negoci. Ha participat de manera activa en la concepció i materialització de 15 start-ups. Ha portat més de 300 projectes de comunicació i màrqueting en diferents sectors i mercats per a grans marques.
Start-Up Catalonia és el soci de creixement de les start-ups catalanes. Et proposa l'acompanyament expert en les primeres etapes de vida amb un equip d'experts (emprenedors d'èxit, assessors especialitzats, mentors) i amb la intenció d'afavorir i fer créixer les start-ups seleccionades a través de dos plans: el Pla Embarca i el Pla Esprint.

Pol Hurtado

Pol Hortal, tutor de Start-up Catalonia

 

1. Avui en dia es parla molt dels valors de l’emprenedor. Quins són, segons el teu parer?

Els resumiria en dues paraules: creació i comunitat. M’explico: un dels valors que fan que una persona sigui emprenedora és la voluntat de crear quelcom nou, innovador i disruptiu. Això sí, sempre ho fa amb altres professionals que l'acompanyen en el camí de la materialització d’aquesta idea en una realitat. Així, doncs, és un creador i, al mateix temps, un connector que genera, motiva i cohesiona una comunitat.

 

 


2. Crear implica un risc a fracassar o equivocar-se. Què has après en aquest camí que vulguis compartir?


He après moltes coses (riu), però una d’elles es tracta de saber conservar la “fredor” per prendre decisions difícils en moments complicats del projecte, deixant de banda per un moment les emocions idealistes i centrant-me en el que realment és important perquè el negoci funcioni i tiri endavant.

 

3. Això et fa créixer com a persona també, oi?

I tant! De fet, del que puc estar més orgullós de l’experiència com a emprenedor és justament d'aquest aprenentatge constant i tan enriquidor que et permet afrontar nous desafiaments cada cop més complexos, tant a nivell professional com personal.

 

4. De ben segur que fins i tot tens alguna anècdota en aquest sentit... 

Alguna sí, que en tinc (riu). Pensa que el fet de crear quelcom nou, que només és una idea al teu cap i que passa a convertir-se en una realitat on la gent gaudeix i allibera les seves emocions, et produeix unes sensacions indescriptibles. Com em va passar amb el projecte Cooncert on connectem concerts i comunitats. No només per veure com pengem el cartell de "sold out" amb totes les entrades venudes, que està bé (riu), sinó pel fet que se'm va encongir el cor quan vaig veure la gent sortir emocionada i plorant d’aquell concert, pel fet de pensar que jo mateix havia contribuït que fos real.

 

5. Abans parlaves de la comunitat i de fer pinya, però això no és fàcil. Com crees i motives un equip per a una start-up?

Sincerament, crec que la part de motivació és força senzilla perquè en tots el projectes emprenedors que m’he trobat he compartit uns equips que s’han fet la idea com a seva des del primer minut, cosa que penso que es fruit de fer un bon procés de selecció, on analitzes l’empatia de la persona que vols incorporar més enllà d’analitzar només les seves habilitats o coneixements. De fet, la captació de talent és més complicada que la motivació i, de vegades, es tracta d’un assaig i error, provant diferents perfils i aprenent a detectar les peces clau per al teu trencaclosques emprenedor en els primers minuts d’entrevista.

 

"L’èxit és una suma de sostenibilitat i generació de satisfacció a tercers".

 

6. I com a expert en comunicació, segur que saps quines són les claus per comunicar un producte o servei amb èxit, veritat?

Doncs sempre dic el mateix en aquest punt i de vegades sorprèn (riu). Pensa en l’usuari i aplica el sentit comú. És tan senzill com recordar aquestes dues màximes. Moltes vegades els emprenedors s’obsessionen amb el producte o servei perfecte de funcions il·limitades, però perden de vista que estan creant quelcom que la gent ha d’utilitzar i, per tant, han de ser els mateixos usuaris els que ajudin l’emprenedor en aquest disseny. I, sobretot, aplicar sentit comú, oblidant certes cabòries que inunden les ments emprenedores més rocambolesques.

 

7. Dit així sembla senzill. És necessari, doncs, tenir al costat un gran expert en comunicació?

 

Realment és senzill, sí, però ho és quan ho fas acompanyat d’un bon professional que conegui la professió. Ja que, per exemple, el màrqueting en línia és quelcom viu i en canvi constant, que t’obliga a estar sempre actualitzat. Malauradament, hi ha força intrusisme i en una professió tan nova, és millor sospitar del que es vesteix de gurú quan només fa dos anys que és al mercat. Una vegada més, serà bo aplicar sentit comú (riu).

 

 8. Ara que parles de competència, com creus que seria la millor manera d’abordar-la per a un emprenedor que comença?

Doncs si es tracta de posicionar un producte creant una nova categoria de mercat, el millor seria aliar-se amb els que estan començant altres línies de negoci, ja que el mercat és massa petit i les sinergies poden ajudar a expandir-lo de manera més ràpida, on segur que hi guanyaran tots. Ara bé, si es tracta d’un mercat madur, les aliances són més difícils quan ets petit, així que el millor consell és anar de cara al competidor, evitar conflictes i veure quin és el punt on pot sorgir un win-win.

 

9. Per acabar, i com a element motivador, voldries inspirar el lector dient què és per tu l’èxit?

Jo li diria que creï alguna cosa del que en pugui viure; per tant, el model de negoci és important, però que al mateix temps aquesta idea que acabarà materialitzant produeixi algun tipus de satisfacció en l’usuari. Així que l’èxit és una suma de sostenibilitat i generació de satisfacció a tercers i a un mateix, doncs una sense l’altra, no tenen sentit.

La teva puntuació
Mitjana (1 Vot)