Seccions

Coneixement 

Banc de coneixement

Banc de Coneixement Empresarial



- Enrere
José Carlos Duarte | Estratègia empresarial , Consultor

Delega i lideraràs. Les 7 claus del lideratge per garantir un negoci escalable.

Conferència  de la jornada:  Bizbarcelona 2011
Font: l'Anella
23-06-2011
6553 visites
Liderar. Delegar. Dirigir. Sobre aquests tres verbs José Carlos Duarte construeix la seva postura a l'hora de donar recomanacions als líders empresarials, especialment d'empreses que trenquen la frontera dels 30 o 40 treballadors, punt on es produeix una crisi de creixement en la direcció i el lideratge de les empreses.
Delega i lideraràs. Les 7 claus del lideratge per garantir un negoci escalable.
JC Duarte té més de 25 anys d'experiència en gestió i consultoria empresarial d'alt nivell. Ha aportat el seu valor a empreses com Thomson Reuters, Sun Microsystems & Hewlett Packard.
Perfil digital José Carlos Duarte:

Duarte, que es presenta a internet amb el pseudònim de 'the strategy guy' (@strategyguy) és un consultor empresarial amb més de vint anys d'experiència als quatre cantons del món. A la seva xerrada al Bizbarcelona del passat dia 15, va desglossar els principals elements que poden impulsar el lideratge dels professionals i directius dins les empreses. La seva presentació, carregada de frases impactants i llocs –relativament- comuns, té el valor de reforçar la idea del líder 2.0, aquell que construeix el seu lideratge a través del carisma, de la conversa i del focus constant en potenciar el seu equip amb un rol diferencial.

Primera peça: què és el lideratge? Duarte ha contestat aquesta pregunta segons marquen els cànons de l’era de les xarxes socials: leadership is social influence. Un líder no és qui fa les coses (is not a ‘doer’), sinó qui fa que es facin (bé). Per tant, d’influenciar/dirigir/conduir al seu equip a que les coses es facin (bé).

L’equació de l’èxit del negoci, segons Duarte, té quatre elements: estratègia, execució, diners i gent. Per tant, un cop definida (o esbossada) l’estratègia, dibuixats els fluxos d’execució i trobat els diners necessaris, la preocupació d’un líder és la gent. Serà el factor diferencial. Per tant, cal cuidar-los. Conèixer-los. Ser partícip de les seves necessitats, des d’aquelles més bàsiques i essencials fins a les més idealistes o espirituals. Know your people.

Les set claus del lideratge, com els deu manaments, es resumeixen en dues directrius. Úniques, senzilles i segurament molt repetides, però imprescindibles: delegar i donar direcció. El líder ha d’aixecar el cap per sobre dels núvols i mirar més enllà. Per poder fer-ho, ha de delegar. Quan ho faci, podrà donar directrius, orientació, direcció. Només si delega podrà fer-ho. Només si ho fa, actua com a líder. Potser la frase que li ha faltat. El bon líder és aquell que sap delegar/renunciar a allò urgent per dedicar-se a allò important.

I d’aquí, a les set claus promeses:

1. Inspira(’ls)

La motivació de la gent només pot sortir de dins ells. Però el líder pot alimentar-la positivament mirant d’inspirar el seu equip. Com? Fent-los guanyadors. Explicant-ho. Parlant-ne. Explicant-los de quina manera diferencial la seva aportació contribueix de forma decisiva a un projecte global.

2. Compromet-los

La paraula és engagement i no té una bona traducció, però aquesta és la idea: compromet-los, inclou-los, vincula’ls. Per aconseguir-ho, utilitza un llenguatge inclusiu. Converteix els ‘jo’ i els ‘tu’ en nosaltres. Les paraules són determinants. Comparteix narratives i experiències. Inclou-t’hi. Utilitza les històries de fracassos. Converteix els seus fracassos en fracassos col·lectius i en la millor forma d’aprendre. L’equip que no fracassa és que no s’ha esforçat prou per superar-se.

3. Soluciona problemes i pren decisions

Mira al voltant i comprèn les circumstàncies. Entén que el teu rol i el que et demana el teu equip és que prenguis decisions, que hi apliquis un criteri una mirada ampla diferencial. Per conèixer la font real d’un problema, pregunta cinc cops “per què?”. Si encadenes cinc “per què”, arribaràs a l’origen real de qualsevol situació.

4. Lidera amb l’exemple

Has de mostrar-los l’horitzó, fer que s’hi il·lusionin, però sempre des del realisme. Sigues un idealista pragmàtic. No perdis de vista les tasques finals.

5. Explica històries

La moda de l'storytelling també aplica, tant o més que enlloc més, al lideratge. La millor manera de fer entendre una situació, un projecte, un repte, és a través de bones històries. La teva experiència explicada com a contes que puguin convertir-se en indicacions aplicables, tangibles. Explica contes, fes dibuixos, porta’ls a imaginar-se i a sentir allò que esteu buscant plegats.

6. Sigues polític

En el sentit menys polititzat d’allò polític. Has de comprendre les implicacions, motivacions i la micropolítica d’allò que manegues. Els interessos, les agendes i els contextos del teu equip i del vostre context. I crea un entorn segur per a que les opinions i els punts de vista puguin fluir, puguin arribar-te, puguin escalar fins on sigui necessari.

7. Sigues mestre

Explora èxits i fracassos i converteix-los ens punts de partida d’aprenentatge. Posa en pràctica el que Duarte va anomenar la “S.M.A.R.T.E.R. communication”, desglossada en els següents principis:

- Specific: Sigues específic, digues exactament allò que vols.

- Measurable: Que allò que demanis sigui mesurable, tant per reconèixer-ne la seva bona consecució com per detectar objectivament què no s’ha aconseguit.

- Attainable: Que els objectius i els encàrrecs siguin realistes, possibles.

- Relevant: Que les tasques es connectin de forma explícita als grans objectius, que siguin significatives, rellevants.

- Time-bound: Estableix per quan vols cada encàrrec i per què. Ajudarà a mesurar l’esforç.

- Empowering: Dóna’ls tasques que els suposin un progrés, un repte, qualque de diferent. Ja s’entén que gran part de les tasques són repetitives, però pensa, busca i ofereix-n’hi algunes que siguin diferencials, significatives per ells.

- Rhythmic evaluation: Estableix punts de seguiment i avaluació continuats, propers, freqüents. Encara que sigui només per especificar on s’està, quins és l’objectiu o les tasques del dia i quins obstacles poden aparèixer-hi.

Resumint. Reiterant. Rera aquestes set claus, un gran clauer amb dues paraules: delega i dóna direcció. I lideraràs.

Mira't la presentació

Les 7 claus del lideratge per garantir un negoci escalable

La teva puntuació
Mitjana (4 Vots)