Seccions

Coneixement 

Banc de coneixement

Banc de Coneixement Empresarial



- Enrere
Pep Tarifa | Director tècnic , Fundació Fòrum Ambiental

Si no tens informació i coneixement, perds oportunitats

Entrevista
18-11-2009
2200 visites
Pep Tarifa asegura que la Fundació Fòrum Ambiental, que es va crear ara fa 12 anys, és "un terreny neutral" en el qual poden trobar-se empreses competidores i administracions per col·laborar i aconseguir conjuntament un model de desenvolupament més sostenible que l'actual. És, alhora, un termòmetre de la temperatura econòmica del sector del medi ambient, que continua generant expectatives de creixement, malgrat la crisi econòmica.
Idees força:

El sector del medi ambient és cada cop més transversal. Per aquesta mateixa raó és complex acotar-lo. Hi ha tantes definicions del tipus d’activitats que s’hi desenvolupen com institucions que s’asseuen a decidir quina definició faran servir.

Les dades de la fundació del 2007 presentaven una situació optimista en què s’apreciava un creixement del 3% en el sector. A Catalunya, la majoria d’empreses es dediquen a la gestió de residus i són clients de l’Administració, però caldrà esperar les dades del 2010 per saber com ha evolucionat tot plegat.

L’escenari post-Kyoto és incert pel que fa a la gestió del canvi climàtic. Però pot generar oportunitats per al sector.

El sector del medi ambient és cada cop més transversal i potser per això difícil de definir...

Sí. Hi ha tantes definicions del sector com institucions que s’asseuen a decidir quina definició faran servir. Nosaltres n’utilitzem una amb la qual ens sentim còmodes i que, a més, ens permet veure l’evolució de les nostres dades. Per exemple, en l’estudi que realitzem, no incloem les empreses d’agricultura ecològica, que Andalusia sí compta dins del sector perquè allà hi tenen un pes considerable posat que la comunitat n’és el principal productor espanyol i fins i tot europeu. De fet, tant a Andalusia com al País Basc i València, s’analitza el sector des del punt de vista dels llocs d’ocupació que ha creat. El caràcter transversal també es nota a les fires especialitzades on baixa el nombre d’expositors en benefici d’altres esdeveniments que també tenen el seu apartat de medi ambient. De fet, hi ha diversos corrents que indiquen que el medi ambient funcionarà en el moment en què estigui tan integrat a la gestió que ningú no hagi de dir a les empreses què han de fer...

Un estudi recent afirma que les emissions de CO2 van augmentar el 29% del 2000 al 2008. Continua sent massa car per a les empreses preocupar-se’n?

El tema dels costos és relatiu. Ser el primer sempre és més car, però a mesura que augmenta la producció de la teva matèria primera, la pots aconseguir més econòmica... De fet, per aquesta raó, moltes accions ambientals estaven subvencionades fa uns anys i ara ho estan d’altres. El preu s’ha de mirar bé. La preocupació també es té més present a mida que gent més jove i instruïda en temàtica ambiental va arribant a determinats llocs de responsabilitat. I, a més, tenim la legislació.

Les dades que presentava la Fundació el 2008 asseguraven que el sector del medi ambient creixia el 3%... Ha canviat aquest percentatge amb la situació actual?

Estem preparant el nou estudi que es publicarà el 2010 amb dades del 2009. Volem que les dades que presentem siguin reals i, per això, les traiem del registre mercantil. Però, això també vol dir que per tenir les dades del 2009, hem d’esperar l’octubre 2010 i que fins al desembre no les podem tenir llestes. Això fa que hi hagi un cert decalatge. Per compensar-ho també tenim una enquesta qualitativa que ens dóna més indicis de la salut del sector. La de l’any passat ja ens avisava que el negoci disminuiria i hi hauria remor de fons. Hi ha menys empreses, per tant menys indústries que necessiten assessorament o material del sector ambiental. La crisi ens afecta a tots.

En què som forts a Catalunya?

A l’últim estudi que vam realitzar, hi havia 1313 empreses, entre les quals destacaven les companyies dedicades a la gestió dels residus que representen el 30% del total. Tots els municipis estan obligats a tenir un sistema de recollida. És un subsector, per tant, molt marcat per la legislació. El tractament de l’aigua també ha tingut molt de pes a Catalunya. I s’hi poden afegir l’àrea de les enginyeries i les consultories ambientals. Pel que fa a l’energia, és un mercat creixent posat que se li ha posat preu al CO2 i, per tant, hi ha interès en gestionar-lo per disminuir-ne la quantitat. No es pot oblidar l’eficiència energètica.

Parlant de CO2... Com es presenta l’escenari post-Kyoto dibuixat per la cimera de Copenhague?

Està tot molt a l’aire i crec que a la cimera de Copenhague, que tindrà lloc a principis del mes de desembre, no s’esclarirà res. De fet, aquesta va ser una de les conclusions de la convenció que hi va haver a la conferència contra el canvi climàtic de Barcelona al novembre. Els Estats units i la Xina s’escuden en el fet que, en un moment de recessió, no es pot tirar per aquesta via. No és tan fàcil poder fer segons què...

Aquesta situació es tradueix en més oportunitats per al sector?

Vull veure els resultats de l’estudi del 2010 er valorar què ha passat. El que sí que es pot dir és que el sector permet absorbir un ventall molt ample de treballadors al mercat, des de persones que no tenen formació i que només han de portar un camió d’un lloc a un altre fins a enginyers que treballen en processos molt complexos.

Com pot ajudar les empreses el fet de participar en la Comunitat Medi Ambient de l’Anella?

Qualsevol eina que permeti tenir contacte amb altres empreses és positiva. Aconseguir projectes europeus, per exemple, és més fàcil si estàs en xarxa. És important perquè la comunitat t’obre portes a fora, però també dins de casa teva. T’obliga a treballar en línia i amb diferents tipus d’empresa i, d’alguna manera, perds la por a participar en projectes complexos i a donar informació al competidor. La fundació constitueix un camp neutral en aquest sentit. És un lloc on hi ha una mena de treva de competició on es pot parlar del que es vulgui. I és que, si no tens informació i coneixement, perds oportunitats.

La teva puntuació
Mitjana (0 Vots)